Jotkut lukijoista muistanevat varmaan legendaarisen Speden Spelit televisio-ohjelmasta tutun nopeuspelin. Kyseisessä pelissä pelaajalla on painettavanaan neljä eri väristä nappulaa, joihin syttyy valo satunnaisessa järjestyksessä. Tällaista peliä olen joskus jossain huoltoasemalla huvikseen pelannut ja hauska pelihän se on kieltämättä.
Varmaan siitä syystä on mielessäni muhinut jo vuosia halu rakentaa sellainen peli myös itselleen. Ei välttämättä sellainen täysin identtinen kopio vaan peli-idealtaan vastaava laitos. Aion lisätä blogiini lyhyitä kirjoituksia projektin edistymisestä ja myöhemmin lisään sivuille rakentelut sivuille myös pidemmän yhteenvedon kirjoituksistani.
Kotelointi sekä tarvittavat osat
Olin tähän projektiin tilannut jo aiemmin suurehkoja 33 millimetrin halkaisijaltaan olevia värikkäitä arcade-kytkimiä sekä muuta sälää iTeadin verkkokaupasta. Hankittujen osien lisäksi minulta löytyy hyllyiltä luulisinpa että kaikkea mitä tämän projektin toteuttamiseen tarvitsee, kuten transistoreita, diodeja, ledejä, vastuksia, kondensaattoreita, virtalähteitä yms.
Varastossani on myös pitempään jo lojunut kaapelivahdin ohjelmointijigi projektista ylimääräiseksi jäänyt 5mm paksuinen akryylilevy eli pleksilasi, minkä ajattelin uhrata tämän projektin koteloksi. Myös aiemmin rakentamani sarjaporttiohjattu 7-segmenttinäyttö tulisi olemaan osa projektiani.
Mittailin nappien avulla aluksi minkä kokoisen etupaneelin saattaisin rakentaa ja aloitin palasten leikkaamisen:
Palaset leikeltyäni kasailin päädyt ja pohjat läjään nopeasti kuumaliiman avulla. Kuumaliima on vain väliaikainen ratkaisu, millä helpotin sivujen mittaamista:
Kun kaikki päädyt on hahmoteltu ja leikelty, voidaan etupaneeliin merkitä leikattavat aukot napeille ja näytölle:
Tässä kohtaa tarvitsin muutamaa spesiaaliosaa tulevaa palasten ruuvikiinnitystä varten ja suunnittelin nopeasti Sketchupilla kulmiin palikat, millä seinämät kiinnitetään toisiinsa:
Palikoiden reikiin on tarkoitus tehdä kierteet M3-ruuveille, joten muttereita ei tarvita kasauksessa, ainoastaan ruuveja. Laitoin palaset 3D-tulostumaan ja jatkoin sillä välin reikien tekemistä etupaneeliin.
Reilun kolmen tunnin aikana sain tehtyä laatikkoon paikat napeille ja näytölle, suunniteltua laatikon kasaukseen tarvittavat kiinnityspalikat sekä leikattua ja hahmoteltua "speden spelin" ulkomuotoa. Dremelin, akkuporakoneen, viilan, rauta- ja lehtisahan, mattoveitsen ja erilaisten poranterien avulla syntyi yllä olevan kuvan mukainen tuotos. Tämä ei siis ole vielä lähellekään valmis, mutta projekti on nyt aloitettu ja tulen tätä rakentelun aikana speksaamaan varmaan vielä vähän tarkemmin.
Tämä taitaakin tälle iltaa riittää minun osaltani... Tulostimella vielä kestää jonkin aikaa että palikat valmistuvat, kuten kuvakaappaus Octoprintistä kertoo:
Lue seuraava osa: Nopeuspelin rakentelua osa 2 (Speden Speli)