Nopeuspelin rakentelua osa 2 (Speden Speli)

Tämä päivitys on jatkoa kirjoitukselle nopeuspelin rakentelua osa 1.

Olen tässä viime aikoina saanut jatkettua nopeuspelin tai "Speden spelin" rakentelua. Kotelo alkaa olla rakenteellisesti valmis, mutta toki siihen täytyy vielä muutama reikä tehdä sähköjohtoja varten, sekä tietenkin viimeistelyt sitten kun laite toimii, käy ja kukkuu.

Jatkoin hommia näyttöpaneelin kiinnitysmekanismin teolla. Merkkasin piirilevyn reikien paikat ja upotin niille kohti kaksi M3 mutteria. Upotus tapahtui yksinkertaisesti siten, että lämmitin juottimella mutteria niin kauan että polykarbonaatti alkoi sulamaan mutterin alta.

Muttereiden upotus pleksiin

Kiinnittelin myös aiemmin 3D-tulostettujen kulmapalojen avulla kotelon loput seinämät kiinni toisiinsa:

3D-tulostetut kulmapalat

Painikkeiden ja ledien kytkentä

Seuraavaksi aloitin juottamaan sähköjohtoja kytkimille sekä niiden sisällä oleville ledeille. Käytin johtimina vanhaa 3-johtimista puhelinkaapelia minkä avasin mattoveitsellä johdinten erottamiseksi toisistaan:

vanhan puhelinkaapelin purkua

vanhan puhelinkaapelin purkua

johtimen kuorintaa

kuorintaa

Osa kytkimistä oli tiukemmin kiinni napin kuoressa ja osa löysemmin, joten varmistin asennukset kuumaliimatipalla kytkimen ja kuoren välille:

kuumaliima varmistus

kytkimet ja ledit valmiina

Speden Speli kotelon luonnostelua

Lopuksi sain kaikki johtimet juotettua kytkimille ja tehtyä kytkennän koekytkentäalustalle:

koekytkentalustalle rakennettu speden speli

MCU:ksi valitsin MSP430G2553 vähävirtaisen 16-bittisen mikroprosessorin ja ledejä ohjaamaan ULN2003 darlington-transistori-vahvistinpiirin. Summerina toimii 30 mm:n piezo jota ohjataan PWM:llä.

Kytkentöjen tekemisen jälkeen aloin pystyttelemään ilmaista ohjelmointiympäristöä Code Composer Studiota sekä Grace työkalua. Iltojen myötä sain ohjelmaa tehtyä ja ensimmäisiä valoja vilkkumaan:

Speden spelien eka valo

Tästä seuraava askel onkin ohjelmiston kehitys ja pelin logiikan ohjelmointi. Aluksi kuitenkin täytyy saadan kytkimien tunnistus ja näytön ohjaus toimimaan, koska ns. perusteet on hyvä olla kunnossa ennen kuin muuta toiminnallisuutta meinaa koodailla.

Palataan asiaan seuraavassa osassa.

 

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *