Blogi

Tämä julkaisu on jatkoa osalle 4 - nopeuspelin rakentelua

Paljon maalausta, paljon hiomista, puhdistusta, uudelleen maalausta, maskiteippien virittelyä ja monta iltaa myöhemmin kotelo näyttää nyt hiljalleen valmiilta. Eihän tästä täydellinen tullut kun spraymaaleilla piti ähertää, mutta eipähän ainakaan paista sisuskalut pleksin läpi.

Olen käyttänyt kotelon viimeistelyyn kaikista eniten aikaa, sillä kun aloin laskemaan montako tuntia tämän kanssa on mennyt niin ohjelmointi ja elektroniikan teko otti vain noin kolmanneksen muusta ajasta mitä koteloon ja sen suunnitteluun on käyttänyt... Johtunee varmaan vähän siitäkin, että en ole ammatiltani kotelosuunnittelija vaan elektroniikkasuunnittelija... 🙂 ... jatka lukemista 

Sarjassamme 3D-tulostettuja esineitä, joille ei välttämättä ole sen ihmeellisempää käyttöä kuin demonstroida mitä kaikkea 3D-tulostimella voi tehdä, tulostin tällä kertaa suuren lego-ukkelin.

Thingiversestä löytyi suurikokoinen Darth Vader Lego-figuuri. Kyseisen mallin tiedostoissa oli kaikki tarvittava tällaisen koottavan legoukkelin tulostukseen. Joten eipä siinä sen ihmeempiä, kuin mallit lataukseen ja "legot" tulostukseen.

Kaikkineensa näihin kului muovia noin 10-20 metriä ja tulostusaikaa yhteensä noin 12-14 tuntia (en laskenut tarkkaan). Eli parin illan aikana sain tulosteen valmiiksi.

Tulostin ukkelin paidan ja hihat mustalla, pään ja kädet keltaisella ja pöksyt punaisella PLA-muovilla. Tulostuksen kerrospaksuus vähän osasta riippuen vaihteli 0,2 - 0,3 mm:n välillä. Figuurin koko on noin 16 cm.

Eipä tästä sen enempiä jorinoita. Alla kuvia kasvottoman lego-miehen ensiesiintymisestä:

Legoukko sanoo hei!

3d tulostettu lego

legomies vierailee työpaikalla

 

Tämä julkaisu on jatkoa nopeuspelin rakentelua osa 3 -kirjoitukselle.

Pidin tämän projektin kanssa hieman taukoa muutaman illan samalla, kun pohdiskelin maalausta, että kuinka sen oikein hoidan. Oikein tarkkaa kuvaa ei kyllä ollut vielä maalaushommien valmistelun aloittamisen aikaan, mutta ei auta, tämä on nyt tehtävä loppuun kun on kerta aloitettu.

Koska käsipelillä sahaamani kotelon palaset osoittivat olevansa osa hieman vinoja leikkauskohdista, täytyi kotelon ollessa kasattuna, ylimeneviä kulmia hieman hioa. Kokeilin aluksi käsin viilalla ja hiomapaperilla, mutta aavistelinkin että työhön tarvitaan sähkötyökalua. Ja niinhän siinä kävi, että rälläkkä piti kaivaa esiin:

kotelon rälläköinti

Rälläkällä ja hiomalaikalla tasoittelin kotelon reunat niin, ettei sormella kovin suuria "pykäliä" tuntunut.

 ... jatka lukemista 

Tämä julkaisu on jatkoa nopeuspelin rakentelua osa 2 -kirjoitukselle.

Koodin kehitys on edennyt siihen pisteeseen, että pelin logiikka toimii ja näppäimiä voi painella ja pisteitäkin laskeskellaan. Alla olevassa videossa on esitetty ohjelman toiminta pelitilanteessa. Peli käynnistyy näppäimen painalluksesta (laite vilkuttelee valoja "demomoodissa" kun peli ei ole käynnissä). Videon lopussa painetaan tarkoituksella väärää nappia ja peli loppuu.

 ... jatka lukemista 

Tämä päivitys on jatkoa kirjoitukselle nopeuspelin rakentelua osa 1.

Olen tässä viime aikoina saanut jatkettua nopeuspelin tai "Speden spelin" rakentelua. Kotelo alkaa olla rakenteellisesti valmis, mutta toki siihen täytyy vielä muutama reikä tehdä sähköjohtoja varten, sekä tietenkin viimeistelyt sitten kun laite toimii, käy ja kukkuu.

 ... jatka lukemista